MayaWizel_D6

צעדים לשינוי חינוכי

יש בטלפון הנייד אפליקציה שסופרת.

בלי שביקשתי היא סופרת כמה צעדים הלכתי, כמה מהם היו בעלייה או בירידה ואם אני מבקשת יפה אז היא גם נותנת לי מידע השוואתי- כמה הלכתי השבוע לעומת השבוע שעבר או השנה הקודמת.

היא כל הזמן סופרת. אין לה שעות עבודה מסודרות או ימי חופשה.

בשבוע שעבר הלכתי עם מורות הרבה צעדים, 6784 צעדים.

הלכנו בירושלים ללמוד על שינוי חינוכי, הלכנו להקשיב ולראות.

הלכנו הרבה וחבל שאין אפליקציה שיודעת לספור עד כמה הראש שלנו נפתח…

התחלנו את הבוקר בביקור במרכז פואנטה ושיחה עם אחינעם מנהלת המרכז על ליווי מורות ואיך בעבודה משותפת של צוותי הוראה מקדמים פיתוח מיומנויות והוראה מבוזרת ורלוונטית.

המשכנו לתיכון שחרית-ניסויי דתי ברוח HTH ופגשנו תלמידות ותלמידים שהפעילו אותנו ואת רני חזון וייס מנהלת ששיתפה איך מקימים בית ספר צומח מההתחלה ועל כמה החלטות והכרעות יש בדרך, החלטות בהן אין תשובה אחת נכונה.

בתיכון קדמה של עמותת קדמה לשוויון בחינוך נפגשנו עם שלומית דרעי, מנהלת כיתות ז-ט, אשר שיתפה בלהט איך עושים חינוך עם אג׳נדה חברתית לאורך זמן ומייצרים השפעה רחבה.

לקינוח, טיפסנו כמה מאות צעדים אל חוות דעת- מרכז חדשנות פדגוגי ללמידה בטבע, הפעלנו את החושים עם היציאה לטבע ושוחחנו עם מוישי פרידמן על חינוך ועל התפקיד של קהילה בתהליכי שינוי.

כל המנהיגות והמנהיגים החינוכיים שפגשנו הקדישו מזמנם לחלוק את תפיסות העולם, את העשייה, ועם הרבה כנות ופתיחות גם את האתגרים והכשלונות.

דבר בולט בכל השיחות והמפגשים סביב הובלת שינוי בחינוך היה המטרה הבהירה והברורה. מחויבות לתהליך שינוי עם הבנה ברורה של לאן הולכים ובעיקר למה (why) הולכים.

אגב, המטרה הברורה לא סותרת את הבדיקה המתמדת- איפה אני עכשיו? האם המטרה היא אכן המטרה? האם הדרך אכן מתאימה? (לחשב מסלול מחדש זה כבר מאפליקציה אחרת…)

מה עוד בלט בכל לאורך הסיור? הזהות האישית החינוכית, הרקע האישי, הילדות, הקהילה בה גדלנו, החוויות המעצבות – כל אלו הם מקורות תשוקה לעשייה חינוכית.

הלכנו 6784 צעדים.

זה הרבה וזה כלום.

בהובלת שינוי בחינוך עושים המון צעדים.

חלקם במעגלים, חלקם במקום וחלקם הגדול בעלייה מול הרבה בלמים והתנגדויות.

ולפעמים מגיע איזה רגע של נחת. רגע בו הנשימה נרגעת, הצעדים מסתדרים ואפשר להרים את הראש ולהנות מהדרך.

זה הרבה יותר מסובך ממה שאפשר לתאר באפליקציה: זה תהליך שאינו לינארי, יש בו הרבה אי ודאות והפתעות ובניגוד לצעדי הליכה קלילים- פשוט אי אפשר לעשות אותו לבד.

ומצד שני, ״לעבוד״ בשינוי בחינוך זה קצת כמו האפליקציה הזו שסופרת צעדים, זו שלא מפסיקה לעבוד לרגע- זה תמיד שם ברקע, בחשיבה, בכוונות ובעשייה.

נגישות